Rabu, 30 April 2014

MANUSIA DENGAN PENDERITAAN (IBD SOFTSKILL)

                                         KISAH BUDAK BUTA DENGAN SEORANG LELAKI


Pagi itu, seorang budak buta duduk di hadapan sebuah bangunan besar dengan tangannya memegang topi sambil menengadahkannya memohon belas kasihan. Di sebelah budak kecil tersebut terdapat sebuah papan dengan tulisan "Saya buta, tolonglah saya." Akhirnya, terdapat beberapa keping duit yang berhasil dikumpulkannya.

Kemudian muncul seorang lelaki berjalan melintasi budak kecil tersebut. Namun, tiba-tiba dia berhenti dan menyeluk sakunya serta mengambil satu lembar wang dan meletakkannya di dalam topi tersebut. Kemudian dia mengambil papan tulisan tersebut, memadamkannya dan menuliskan sebuah perkataan yang lain. Lalu dia meletakkannya kembali di tempat budak buta tersebut agar setiap orang yang lalu di hadapan budak tersebut dapat melihat dan membaca tulisan tersebut dengan jelas.

Tidak lama setelah itu, topi yang dipegang budak buta tersebut telah mulai penuh dengan wang. Hampir setiap orang yang lalu, berhenti dan memberi budak buta tersebut wang.

Saat petang tiba, lelaki yang mengubah tulisan tersebut kembali melintasi di hadapan budak tersebut. Si budak yang mengenali langkah kaki tersebut berusaha menghentikan dan bertanya, "Bukankan anda yang telah mengubah tulisan di papan ini pagi tadi? Apa yang anda tulis?"


Lelaki tersebut menjawab, "Saya menulis sebuah kenyataan, saya menulis apa yang kamu tulis tapi dengan cara berbeza."

Lelaki tersebut menulis:
"Hari ini sangat indah dan saya tidak dapat melihatnya."

Apakah para pembaca sekalian memikirkan bahwa tidak ada bezanya tulisan yang pertama dengan tulisan pengganti tersebut?

Tulisan pertama telah menyebut bahawa budak tersebut buta dan tulisan yang kedua juga begitu. Tetapi, tulisan kedua telah memberitahu kepada orang ramai bahwa mereka sangat-sangat beruntung kerana masih dapat melihat. Dan ternyata tulisan yang sama tapi tidak serupa tersebut memberikan kesan yang sangat mendalam.

Analisa:

1. Penderitaan
Dalam cerita diatas di kisahkan penderitaan seorang budak buta yang meminta-minta kepada seorang lelaki. Kemudian si lelaki ini melihat adanya sebuah papan dengan tulisan "Saya buta, tolonglah saya."  dengan bermodalkan tulisan tersebut, si budak dapat mengumpulkan beberapa keping uang. Lalu si lelaki ini merubah tulisan di papan itu menjadi "Hari ini sangat indah dan saya tidak dapat melihatnya.".


2. Siksaan
Si budak dikisahkan mendapat siksaan batin atas keadaannya yang tidak dapat melihat, maka itu sebabnya dia mengemis dengan bvermodalkan papan dengan tulisan.


Sumber:   http://kum-pun.blogspot.com/2013/10/kisah-budak-buta-dengan-seorang-lelaki.html

Nama: Giantory Allan P
Kelas: 4ka38
NPM: 1A113159




Tidak ada komentar:

Posting Komentar